BALONY PÁLAVAHorní Věstonice 198, Horní Věstonice 691 81, tel./fax: 725 053 533, info@balonypalava.cz
Balony Pálava ► Bezpečnost

Bezpečnost

Horkovzdušné balóny jsou nejbezpečnější letadla, která brázdí nebe po celém světě. Balón je konstrukčně velmi jednoduché letadlo a proto nepodléhá "rozmarům techniky", kromě toho je u profesionálních provozovatelů pravidelně kontrolován a testován. Každých 100 hodin nebo rok provozu prochází celý balónový komplet důslednou kontrolou přímo u výrobce. Před každým letem se provádí tzv. "předletová" prohlídka při které pilot ověřuje letuschopnost balónu.

Balón je závislý na počasí. V letním období balóny mohou létat asi od 6.00 do 9.00 hod. a od 17.00 do 21.00 hod. V ostatních ročních obdobích se postupně tyto intervaly posouvají blíže k poledni. Balón nelze bezpečně, bez rizika, provozovat v bouřce, dešťové či sněhové přeháňce, během dne za termického proudění a v silném větru. Za normálních okolností lze balón provozovat do rychlosti větru cca 14 km/h, při startu ze zástavby nebo z davu lidí se tato hranice snižuje na 7 km/h. Pro stání balónu na místě nebo pro provozování upoutaného balónu je maximální přípustná rychlost větru 4 km/h.

Z čeho se horkovzdušný balon skládá

Obal

Obal je základní součástí balónu. Je vyroben ze speciální polyesterové či polyamidové (též nylonové) textilie, která je ve spodní části v blízkosti hořáku nahrazena nehořlavou nomexovou textilií. Pevnost obalu zvyšují nosné popruhy, pokračující pod obal ocelovými lanky, na nichž je zavěšen koš.

V horní části obalu je paraventil (též parašut z angl. parachute), uzavíratelný otvor pro vypouštění přebytečného horkého vzduchu pro uvedení balónu do klesání. Paraventil může být nahrazen zařízením pro rychlé vypouštění vzduchu (Smart VentTM či obdobná konstrukce).

Rovněž může být po straně vybaven rotačním ventilem, jenž směrovým vypouštěním vzduchu způsobí otáčení balónu ve vzduchu (nezajišťuje řízení směru letu).
Velikost obalu může být od 600 m3 do 17000 m3, běžná velikost pro pilota + 4 pasažéry je 3000 m3.

Koš

Nese posádku, palivové lahve, přístroje atd. Je vyroben z ratanu, má ocelový rám a dřevěnou podlahu, po straně stup pro snadnější nastupování, horní okraj je polstrován a čalouněn kůží kvůli pohodlí a ochraně pasažérů. Koš může být též vybaven dvířky pro snadnější nastupování.

Hořák

Zajišťuje ohřívání vzduchu v obalu. Spaluje propan či LPG. Skládá se nejčastěji ze dvou samostatných jednotek (může být 1 až 4), každá má výkon řádově 3 MW.

Palivové lahve

Láhve na plyn z nerezové oceli (též titanu, dříve i hliníku) obsahují zásobu paliva na let. Vyrábějí se ve velikostech od 40 do 80 litrů, běžně jsou v koši 3–4, spotřeba při běžném letu se podle délky a podmínek pohybuje mezi 60–150 litry.

Ventilátor

Slouží k primárnímu naplnění obalu studeným vzduchem před započetím jeho ohřívání. Během letu není třeba, zůstává proto na zemi. Vyrábí se s motory o výkonech 5–13 koní.

Horkovzdušný balón 
Máte dotaz? Stačí vyplnit krátký formulář a odeslat.


BALONY PÁLAVA
Tel.: 607 076 056
E-mail: info@balonypalava.cz